Hírek

Miből készül a modern autók karosszériája?

A modern autók karosszériái meglehetősen összetett, és gyáranként eltérő technológia segítségével készülnek el.

Az alapanyagok függenek attól is, hogy milyen márkáról beszélünk, hiszen egészen más összetételt és minőséget képviselnek a nagyobb réteg számára elérhető példányok, mint a prémium, üzleti kategóriás változatok.

autó karosszéria

Nézzünk meg egy felsőkategóriás sportautó karosszéria gyártását. Itt egészen meglepő módon a folyamat óriási, több száz kilós acél- és alumínium hengerekkel indul, amelyeket kiegészítenek nagymerevségű acél megoldásokkal, amelyek kifejezetten az életvédelmet szolgálják. Ilyen az A és B oszlop, vagy a kardánalagút. Ezek funkciója megóvni az utasokat egy olyan behatástól, amelyet a karosszéria önmagában nem lenne képes elnyelni.

A tekercsek nagyteljesítményű vágógépekbe kerülnek daru segítségével, amelyek a szükséges alkatrésznek megfelelően – ajtó, motorháztető, stb.- méretre vágnak. Korunkban a gyártási folyamat nagyon nagy része már automatizáltan zajlik, vannak gyárak, ahol a munkálatok 80-85%-át is már a robotok végzik. Kivételt ez alól csak az igazán luxus márkák képeznek, ahol a mai napig vannak olyan gépjárművek, amelyeket teljes mértékben kézzel állítanak össze.

Vágás után következik a présgép, amelynek mérete egészen lenyűgöző, akár 50 m hosszúságú is lehet. Ez az eszköz gondoskodik arról, hogy 4-6 lépésben elkészüljön a megfelelő karosszéria alkotóelem. Ezután húzás, utóformázás, lyukasztás és szükség esetén megint lézervágás zárja az automatizmust.

Hogyan áll össze a darabokból a végleges karosszéria?

Az elkészített darabokat a karosszériaüzemben állítják össze, ahol összeáll az autó végleges formája. Itt még semmilyen további alkatrész, vagy bármilyen autófelszerelés sem kerül beépítésre. Ebben a fázisban robotizált egységek végzik a munka nagyobb részét, hiszen több száz, akár ezer elemet kell szegecselni, illeszteni, vagy ragasztani. A munkaerő szinte minden mozzanatot ellenőriz, vannak, akik ultrahangos készülékekkel, míg mások szemrevételezés útján.

Léteznek azonban olyan műveletek, amelyeket még nem tudtak a mérnökök automatizálni. Egy-egy autón akár több száz ember is dolgozhat, attól függően, hogy mennyi ilyen finom mozdulatra és megoldásra van szükség. Amint a karosszéria összeállt, a gyártósor viszi tovább a lakkozó üzembe, ahová még fém színűen érkezik meg, de onnan már lakkozva távozik. A rétegek számát jól tükrözi, hogy akár több tíz kilóval is nehezebb lesz festést követően a gépjármű, ugyanis itt nem csak a színét kapja meg, de a tartósságot biztosító védelmi rétegeket is.